Ήταν ακριβώς πριν από τρία χρόνια, τον Ιούλιο του 2020, όταν έπεσαν οι υπογραφές για την 99ετή σύμβαση παραχώρησης από τον δήμο του Πύργου Πειραιά, του κτιρίου που θεμελιώθηκε στις αρχές της μακρινής δεκαετίας του ’70 με τη φιλοδοξία -τότε- να γίνει ορόσημο σε ένα λιμάνι που εκείνη την εποχή άλλαζε ραγδαία και εξελισσόταν σε διεθνή κόμβο για τη ναυτιλία και τις μεταφορές.
Χρειάστηκαν τελικά 50 και πλέον χρόνια ώστε η φιλοδοξία τού τότε να εκπληρώνεται τώρα, εν έτει 2023, έπειτα από επένδυση άνω των 78 εκατ. ευρώ – και μάλιστα μέσα σε αντίξοες συνθήκες όπως αυτές των τελευταίων ετών, με πανδημία, ενεργειακή κρίση και εκτόξευση των τιμών των υλικών που έφεραν τα πάνω κάτω στον κλάδο των κατασκευών.
Η αντίστροφη μέτρηση για τη σταδιακή λειτουργία, από το φθινόπωρο, του πρώτου «πράσινου» και ψηφιακού ουρανοξύστη της χώρας, που θα περιλαμβάνει γραφεία, καταστήματα και εστίαση, με 22 ορόφους και 88 μέτρα ύψος πάνω από τη θάλασσα, έχει ήδη αρχίσει και, όπως εκτιμάται, θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως έως το τέλος του έτους. Νωρίτερα, από τις αρχές φθινοπώρου, παραδίδονται στον όμιλο της Ιnditex οι χώροι στο ισόγειο, τον 1ο και 2ο όροφο συνολικής επιφάνειας 5.850 τ.μ. για τη διαμόρφωση των καταστημάτων Ζara και Zara Home, όπως και στην JD Sports για ένα από τα μεγαλύτερα καταστήματα αθλητικών ειδών, άνω των 1.000 τ.μ., στο ισόγειο.
Ως προς τις γραφειακές χρήσεις, ο πρώτος μισθωτής, η εταιρεία Dialectica, μπαίνει τον Νοέμβριο, οπότε θα λειτουργούν και οι κοινόχρηστοι χώροι, την ίδια στιγμή που η Piraeus Tower Α.Ε., ως φορέας της επένδυσης με το κοινοπρακτικό σχήμα των Dimand, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) και Prodea Investments, προχωρά και σε νέες μισθώσεις, για τις οποίες αναμένονται προσεχώς και νέες ανακοινώσεις.
Ηδη έχουν ολοκληρωθεί, κατά τις πληροφορίες, οι συμφωνίες εκμίσθωσης για το 70% και πλέον από το σύνολο των 34.600 των τ.μ. του πύργου, με τον τελευταίο όροφο να έχει συμφωνηθεί για μίσθωση σε μία από τις πλέον γνωστές εταιρείες στον τομέα της διαχείρισης περιβαλλοντικών και ενεργειακών έργων, ενώ έχουν δεσμευτεί οι χώροι της εστίασης (F&B) και του γυμναστηρίου Athlesis στον τρίτο και τον τέταρτο όροφο. Ειδικά το bar-restaurant του πύργου, ανοικτό στους εργαζομένους και το ευρύ κοινό, βρίσκεται σε ύψος αντίστοιχο με την ταράτσα μιας πενταώροφης πολυκατοικίας, σε μια επιφάνεια 600 τ.μ. στο εσωτερικό και άλλων 700 τ.μ. αίθριο, φυτεμένο με «πράσινα» χαρακτηριστικά και θέα τη θάλασσα.
Η όψη
Τώρα, όποιος περνά μπροστά από το νέο τοπόσημο του Πειραιά βλέπει ήδη την εντυπωσιακή όψη του πύργου. Αυτή θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο, με τις τοποθετήσεις των ειδικών περσίδων από το συνεργείο εναεριτών -από τους λίγους στην Ελλάδα, μεταξύ των οποίων και μία από τις ελάχιστες γυναίκες Ελληνίδες εναερίτισσες- που κλείνουν τώρα, αισίως, τον 21ο όροφο.
Η θέα από τον 22ο όροφο είναι 360 μοιρών και φτάνει μέχρι την Ακρόπολη, ωστόσο ο ψηλότερος όροφος του νέου Πύργου Πειραιά δεν θα είναι προσβάσιμος στο ευρύ κοινό. Κάτι τέτοιο, όπως αναφέρει στο «business stories» ο μηχανικός και project manager του έργου, εκ μέρους της Dimand, Νατάλης Πέτροβιτς, θα απαιτούσε ευρείες παρεμβάσεις με την κατασκευή, π.χ. λόγω του συντελεστή πυρασφάλειας, δύο επιπλέον κλιμακοστασίων σε ένα υφιστάμενο κτίριο, μεταβάλλοντας τελικά την αρχιτεκτονική του όψη. Ακριβώς το γεγονός ότι η παρέμβαση γίνεται σε έναν υφιστάμενο σκελετό με κτιριακές προδιαγραφές πριν από 50 χρόνια, είναι και η αιτία για τις λίγες προβλεπόμενες θέσεις στάθμευσης εντός του πύργου, στα υπόγεια μόλις 44 στον αριθμό για τους χρήστες, εξ ου και η Pireaus Tower προχωρά σε συμφωνία με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά για την ενοικίαση 250 και πλέον θέσεων στάθμευσης στην πλατεία Καραϊσκάκη, σε απόσταση μόλις 250 μέτρων και εντός του λιμανιού. Η Piraeus Tower μάλιστα χρηματοδοτεί με δωρεά στον ΟΛΠ και τον δήμο τη μελέτη για τη νέα πεζογέφυρα που θα κάνει πιο εύκολη την πρόσβαση προς το νέο τοπόσημο του λιμανιού, το οποίο πάντως εξυπηρετείται από όλα τα μέσα μεταφοράς: σε απόσταση αναπνοής είναι το μετρό με τους σταθμούς Μετρό Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο και απέναντι ακριβώς ο σταθμός Αγία Τριάδα του τραμ, ενώ πολύ κοντά είναι και ο Προαστιακός Σταθμός του Πειραιά.
Ολα ψηφιακά
Ο κ. Πέτροβιτς αναφέρεται και στον ψηφιακό και «πράσινο» χαρακτήρα του πύργου, ο οποίος έχει σκαναριστεί και ψηφιοποιηθεί με τεχνολογία ΒΙΜ, γεγονός το οποίο βοηθά ώστε όλα τα συστήματα να ελέγχονται ηλεκτρονικά, με αυτόνομη λειτουργία κάθε ορόφου, ανάλογα με τις ανάγκες των χρηστών.
Επιπλέον, ο πύργος στοχεύει στην πιστοποίηση LEED Platinum, την υψηλότερη βαθμίδα του πιο διαδεδομένου συστήματος αξιολόγησης αειφόρων κτιρίων, αλλά και στην πιστοποίηση WELL, που αφορά στην υγεία και ευεξία των χρηστών.
Ενδεικτικά για την πρόσοψη, οι κατακόρυφες και οριζόντιες περσίδες του πύργου είναι ρυθμισμένες έτσι ώστε να περιορίζεται κατά 45% η έκθεσή της στον ήλιο, με αποτέλεσμα την ουσιαστική μείωση της συνολικής ενεργειακής ζήτησης του κτιρίου. «Επιπλέον, τα 1.000 τετραγωνικά μέτρα της φύτευσης πάνω στον πύργο θα αρδεύονται μέσω ενός έξυπνου ψηφιακού συστήματος με 100% βρόχινο νερό, το οποίο συγκεντρώνεται σε έξι δεξαμενές στο υπόγειο, όπου και θα φιλτράρονται», επισημαίνει ο κ. Πέτροβιτς. Στο υπόγειο επίσης έχουν τοποθετηθεί τρεις γεννήτριες που θα τροφοδοτούν το κτίριο σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, ενώ στην κορυφή του θα τοποθετηθούν 500 τ.μ. φωτοβολταϊκών για την καθημερινή ηλεκτροδότηση των κοινόχρηστων χώρων. Ο πύργος θα έχει επιπλέον «τους 6 πιο γρήγορους ανελκυστήρες στην Ελλάδα» – μόλις 23 δευτερόλεπτα θα χρειάζονται για να φτάνουν από το ισόγειο στην κορυφή, εξυπηρετώντας τους εργαζομένους του κτιρίου που μπορεί να φτάσουν στην πλήρη λειτουργία του Πύργου Πειραιά και τους 1.800 (σ.σ.: τώρα στην κατασκευή εργάζονται καθημερινά 200).
Στους συντελεστές του έργου, τις κατασκευαστικές εργασίες υλοποιεί η ΤΕΡΝΑ του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ επικεφαλής αρχιτέκτονας (lead architect) είναι η BETAPLAN, αρχιτέκτονας πρόσοψης – κοινόχρηστων χώρων η PILA και αρχιτέκτονας λιανικής (retail architect) η ASPA KST. Η σύμβαση προβλέπει την παραχώρηση του πύργου για 99 χρόνια, με τον δήμο να εισπράττει 1.010.000 ευρώ ετησίως, με 2% αναπροσαρμογή κάθε χρόνο.