Από τη μία πλευρά οι εμπορικές επιχειρήσεις στις τουριστικές περιοχές που είδαν την αγορά να κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, θυμίζοντας σχεδόν εποχές «κανονικότητας». Και από την άλλη, οι υπόλοιπες περιοχές της χώρας όπου η κίνηση ήταν υποτονική, με πολύ περιορισμένες αγορές από του καταναλωτές.
Αυτή είναι η εικόνα που περιγράφουν οι έμποροι λίγες ημέρες προτού πέσει η αυλαία των θερινών εκπτώσεων στις 31 Αυγούστου και ενώ αρκετοί ετοιμάζονται, κατά κάποιον τρόπο, να τις «παρατείνουν», ξεκινώντας 10ήμερο προσφορών στα εποχικά προϊόντα, προκειμένου να ρευστοποιήσουν τα αποθέματά τους πριν από τη νέα σεζόν.
Η ακρίβεια και η ενεργειακή κρίση άφησε έντονο το αποτύπωμά της στη φετινή θερινή εκπτωτική περίοδο, με την πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών να εμφανίζονται επιφυλακτικοί στις αγορές τους εν μέσω καλοκαιριού, καθώς όσοι είχαν τη οικονομική δυνατότητα, επέλεξαν τις ολιγοήμερες διακοπές παρά τα ψώνια στα καταστήματα.
Σημαντική από την άλλη πλευρά ήταν η «τόνωση» που πήραν οι εμπορικές επιχειρήσεις από την υψηλή τουριστική κίνηση, όχι μόνο στα νησιά, αλλά ακόμη και στις περιοχές του κέντρου της Αθήνας, όπως επισημαίνουν στελέχη του λιανεμπορίου.
Διαφορετικές ταχύτητες και ανά κλάδο
Με διαφορετικές ταχύτητες κινήθηκε ωστόσο η αγορά και ανά κλάδο. Στα είδη ένδυσης και υπόδησης ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε κατά -18% και σε αξία κατά -13%, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλη Κορκίδη. Παρά το γεγονός ότι, όπως σημειώνει, ο συγκεκριμένος κλάδος αποτελεί τον δημοφιλέστερο των εκπτώσεων, ο οποίος μάλιστα σύμφωνα με τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ είχε το μικρότερο ποσοστό ετήσιας αύξησης τιμών στο 3,4%, σε σύγκριση με τα επίπεδα του πληθωρισμού.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι οι αγορές ρούχων και παπουτσιών ήταν από τις πρώτες κατηγορίες δαπανών τις οποίες δήλωναν ότι περιορίζουν οι Έλληνες καταναλωτές σε σχετικές έρευνες που διεξήχθησαν τους πρώτους μήνες μετά το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης, εκτιμώντας ότι προέχουν άλλες βασικότερες ανάγκες, ώστε να διαθέσουν το εισόδημά τους.
Αντίθετα, τα καλλυντικά και τα είδη για το σπίτι συνέχισαν και κατά την περίοδο των εκπτώσεων την ανοδική πορεία πορεία που παρουσιάζουν τη φετινή χρονιά.
Σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα τα είδη σπιτιού ,παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, πολλοί καταναλωτές αναζήτησαν την ανανέωση του οικιακού τους εξοπλισμού εξαιτίας της μεγάλης παραμονής τους στο σπίτι την προηγούμενη διετία. Αντίστοιχα στα καλλυντικά μετά την άρση της υποχρεωτικότητας της μάσκας οι πωλήσεις τονώθηκαν.
Καλύτερη των προσδοκιών της αγοράς εμφανίστηκε επίσης η εμπορική κίνηση στα πολυκαταστήματα, τα υπερκαταστήματα, τα εμπορικά κέντρα και τα εκπτωτικά χωριά στις αγορές της πρωτεύουσας.
Οι προσδοκίες από το 10ήμερο των προσφορών
Ο εμπορικός κόσμος πλέον ευελπιστεί ότι με τις προσφορές που θα ακολουθήσουν σε πολλά καταστήματα μετά το πέρας των θερινών εκπτώσεων και με δεδομένο ότι οι πολίτες επιστρέφουν από τις καλοκαιρινές διακοπές τους, θα κινηθεί σε έναν βαθμό η αγορά και οι ίδιοι θα ενισχύσουν τα έσοδα στα ταμεία τους.
Ενόψει της έναρξης της σχολικής χρονιάς δε, «ποντάρουν» και στις αγορές που θα γίνουν για τον «εξοπλισμό» των μαθητών, με τις επιχειρήσεις του κλάδου να έχουν ξεκινήσει ήδη τις προωθητικές ενέργειες των συγκεκριμένων προϊόντων. Περαιτέρω ενίσχυση αναμένεται και στις πωλήσεις των ειδών σπιτιού λόγω των φοιτητών που επιπλώνουν τα διαμερίσματά που μισθώνουν, ενόψει της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς.
Αξίζει να σημειωθεί τέλος, ότι με πρόσφατη διάταξη του υπουργείου Ανάπτυξης έχει καταργηθεί ο θεσμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων, όπως άλλωστε επιθυμούσε ο εμπορικός κόσμος ενώ αντίθετα «απελευθερώνονται» οι προσφορές, οι οποίες μπορούν να διενεργούνται σε όλη τη διάρκεια του χρόνου.