Οι μέρες περνούν, ο πόνος μετατρέπεται σε οργή που εκφράζεται στις διαδηλώσεις με πλήθος κόσμου σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας να απαιτεί διερεύνηση σε βάθος για τις αιτίες της τραγωδίας στα Τέμπη και η Δικαιοσύνη καλείται να επιτελέσει το δύσκολο έργο της. Τα κρίσιμα ερωτήματα πληθαίνουν και ανοίγει ο κύκλος των κατηγορουμένων για τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στα ελληνικά χρονικά.
Η Εισαγγελία Πρωτοδικών άσκησε τρεις νέες συμπληρωματικές ποινικές διώξεις σε πρόσωπα που διαδραμάτισαν κομβικό ρόλο στο τρομακτικό δυστύχημα.
Έτσι πλέον στο «μικροσκόπιο» των Αρών εκτός από τον σταθμάρχη μπαίνουν ο επιθεωρητής του ΟΣΕ, που έβαλε στη συγκεκριμένη νυχτερινή βάρδια τον 59χρονο και βγήκε σε αναρρωτική άδεια ένα 24ωρο μετά την τραγωδία, αλλά και οι δύο σταθμάρχες που όφειλαν να είναι παρόντες ως τις 23:00 το βράδυ και έφυγαν νωρίτερα εγκαταλείποντας το πόστο τους.
Μάλιστα το γεγονός πως ο σταθμάρχης δεν είναι ο μόνος υπεύθυνος γι’ αυτή την τραγωδία αναγνωρίζεται ήδη από τη Δικαιοσύνη, καθώς τα νέα τρία πρόσωπα είναι αντιμέτωπα ακριβώς με τις ίδιες κατηγορίες με αυτές που αντιμετωπίζει και ο 59χρονος, κάτι που σημαίνει πως τους αναγνωρίζεται το ίδιο μερίδιο ευθύνης.
Οι τρεις εμπλεκόμενοι αναμένεται από αύριο, Παρασκευή να κληθούν να καταθέσουν ως κατηγορούμενοι πλέον. Όμως η διαδικασία μπορεί να αργήσει καθώς μπορούν να ζητήσουν προθεσμία. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του MEGA, ο επιθεωρητής είχε προετοιμαστεί ήδη για την απολογία του καθώς αφού πήρε την αναρρωτική είχε έρθει στην Αθήνα.
Αντιμέτωποι ακόμα και με ισόβια
Ο επιθεωρητής εγκαλείται γιατί έβαλε τον άπειρο σταθμάρχη σε έναν κομβικό σταθμό όπως αυτός της Λάρισας, καθώς και για το γεγονός ότι δεν είχε υπηρετήσει προηγουμένως στον συγκεκριμένο σταθμό και δεν είχε προγραμματιστεί να είναι μετά το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας κάτι που σημαίνει πως μπήκε μόνο για να κάνει τα ρεπό του τριημέρου.
Οι δύο σταθμάρχες ελέγχονται για αν έφυγαν νωρίτερα από τη βάρδια που έληγε στις 23:00, αλλά και γιατί δεν έμειναν λίγο παραπάνω καθώς παρόλο που το μοιραίο Intercity 62 καθυστέρησε θα μπορούσαν να μείνουν λίγο παραπάνω και ίσως να διακρίνουν το λάθος με τα κλειδιά.
Οι κατηγορούμενοι για την τραγωδία των Τεμπών αντιμετωπίζουν ποινή από 10 χρόνια κάθειρξη έως και ισόβια. Συγκεκριμένα κατηγορούνται με το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών, καθώς για τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια και της βαριάς σωματικής βλάβης επίσης από αμέλεια.
Επίσης σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να μπουν στο μικροσκόπιο των ερευνών και άλλα πρόσωπα, καθώς εάν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφαλείας όπως της τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης τότε το φριχτό δυστύχημα που έκοψε το νήμα της ζωής 57 ατόμων θα είχε αποφευχθεί, οπότε ίσως αναζητηθούν κι εκεί ευθύνες.
Κενά, αντιφάσεις και επίρριψη ευθυνών εκατέρωθεν
Ο προϊστάμενος Γ’ Επιθεώρησης του ΟΣΕ, αρμόδιος για τις βάρδιες, επτά ημέρες πριν καταστεί κατηγορούμενος για τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, έδωσε, καταθέτοντας ως μάρτυρας τότε στην ανακρίτρια παραδέχθηκε πως ένας άπειρος σταθμάρχης, τοποθετήθηκε μόνος στη βραδινή βάρδια.
«Ο σταθμάρχης Β. Σ. πιστοποιήθηκε με εξετάσεις ικανός ως και από τις 26 Ιανουαρίου 2023 έως τις 31 Ιανουαρίου 2023 εργαζόταν νυχτερινός ως ενισχυτικός στον σταθμό της Λάρισας (μαθητεία δίπλα στους σταθμάρχες)…Στις 28 Φεβρουαρίου 2023 ο Σ. Β. είχε ωράριο από 22:00 έως 07:00 και ήταν ο μοναδικός σταθμάρχης στη βραδινή βάρδια. Μεταξύ 22:00 και 23:00, υπήρχαν και υπηρετούσαν ταυτόχρονα τρεις σταθμάρχες, με επικεφαλής τον Π. ως αρχαιότερο την υπηρεσία», ανέφερε στην κατάθεσή του ο επιθεωρητής Λάρισας.
Ευθύνες στον μηχανοδηγό και στους δύο σταθμάρχες
Ο επιθεωρητής στην πρώτη του κατάθεση στην ανακρίτρια επέρριψε ευθύνες για την τραγωδία τόσο στον 59χρονο όσο και στους δύο σταθμάρχες που έπρεπε να ήταν στο πόστο τους μέχρι τις 11 το βράδυ.
Ωστόσο όπως προκύπτει μεγαλύτερο διάστημα από τις 10 μέχρι και τις 11 το βράδυ ο 59χρονος αφέθηκε μόνος να διαχειριστεί την πυκνή κυκλοφορία στον σταθμό της Λάρισας. 13 δρομολόγια στη βάρδια του και εντύπωση ωστόσο προκαλεί πως ο 63χρονος επιθεωρητής δε γνώριζε για την πρόωρη αποχώρηση των δύο απογευματινών σταθμαρχών από τη βάρδια τους.
«Μεταξύ 22:00 και 23:00, υπήρχαν και υπηρετούσαν ταυτόχρονα τρεις σταθμάρχες, με επικεφαλής τον Π. ως αρχαιότερο την υπηρεσία. Μετά το συμβάν ενημερώθηκα από τον σταθμάρχη Σ. ότι από την έναρξη της βάρδιας του ώρα 22:00 ήταν μόνος του διότι ούτε ο Π. ούτε ο Χ. βρίσκονταν στο γραφείο του σταθμάρχη. Γνωρίζω επίσης ότι ο κεντρικός σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων Ζήνδρος Γεώργιος έδωσε εντολή στο σταθμάρχη Π. να παραμείνει μέχρι την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας και να εξασφαλίσει την άφιξη της αμαξοστοιχίας 62 στη Λάρισα που είχε κάποια λεπτά καθυστέρησης», ανέφερε στην κατάθεσή του ο επιθεωρητής Λάρισας.
Οι αντιφάσεις με τις ώρες
Μάλιστα, ο 59χρονος σταθμάρχης του ανέφερε διαφορετική ώρα αποχώρησης των συναδέλφων του από αυτή που είπε στην απολογία του. Σύμφωνα με την απολογία του προφυλακισμένου σταθμάρχη «περί τις 22:10 με 22:15 ο Χ. Π. αναχώρησε. Λίγο μετά περί ώρα 22:20 με 22:25 αναχώρησε και ο Κ. Π.».
«Όταν στη 01:15 συνάντησα τον Β. Σ. (σ.σ. 59χρονος σταθμάρχης), τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του, ενώ υπήρχε σταθμάρχης μου απάντησε ότι ο Π. (σ.σ. προηγούμενος σταθμάρχης) παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21:45 με 21:50. Τον Π., τον ξαναρώτησα τι ώρα έφυγε, κι αυτός μου απάντησε ότι αυτός παρέδωσε κανονικά δίχως να προσδιορίσει ακριβές χρονικό σημείο. Θεωρώ ότι αν Π. εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597, ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα…», ανέφερε ο επιθεωρητής Λάρισας.
Εκτός λειτουργίας κρίσιμα συστήματα
Ο επιθεωρητής εξήγησε στην ανακρίτρια πως η σηματοδότηση στο σταθμό της Λάρισας δεν λειτουργούσε επί σειρά ετών.
«Επί σειρά ετών, πάνω από έξι – επτά χρόνια και στην άνοδο και στην κάθοδο δε λειτουργούσαν τα φώτοσήματα, ήταν μονίμως κόκκινα. Άρα για να αναχωρήσει κάθε αμαξοστοιχία, έπρεπε να επιδοθεί από τον σταθμάρχη στον εκάστοτε μηχανοδηγό υπόδειγμα ειδοποίησης 1001. Από τα μέσα Νοεμβρίου του 2022 παραδόθηκε από τις εταιρείες ΕΡΓΟΣΕ και ΑΛΣΤΟΝ η φωτεινή σηματοδότηση αλλά κάποιες στιγμές παρουσίαζε προβλήματα».
Εκτός λειτουργίας στους συρμούς, καθώς λειτουργούσε μόνο στα σταθμαρχεία, ήταν και το σύστημα ραδιοεπικοινωνίας (GSM-R). Ένα σύστημα που, όπως επισημαίνουν ειδικοί στο Μega θα μπορούσε να αποδειχθεί σωτήριο.
Ο 59χρονος σταθμάρχης μάλιστα είχε εκπαιδευτεί στο συγκεκριμένο σύστημα:
«Το GSM-R, υπάρχει σε όλα τα σταθμαρχεία και χρησιμοποιείται για ενδοεπικοινωνία μεταξύ των σταθμών, η οποία καταγράφεται, είναι δε εγκατεστημένο σε κάποιες αμαξοστοιχίες αλλά όχι σε όλες και δεν λειτουργεί».