Για νέο κύμα ανατιμήσεων προειδοποίησαν οι επαγγελματίες της εστίασης μετά τον σχεδιασμό για αύξηση του ΦΠΑ, από 13% στο 24% στα σερβιριζόμενα μη αλκοολούχα ποτά από τις αρχές του νέου έτους, την ίδια στιγμή που οι υψηλές τιμές των πρώτων υλών και το ενεργειακό κόστος παραμένουν τα δύο μεγάλα «αγκάθια» για τον κλάδο.
To λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων εστίασης είναι ανεβασμένο σε σχέση με πέρσι μεσοσταθμικά κατά 44% – μόνο το κόστος των πρώτων υλών υπολογίζεται πως αυξήθηκε την ίδια περίοδο κατά 20%- σύμφωνα με όσα επεσήμανε στο CNN Greece o πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων, Γιώργος Καββαθά. Παράλληλα, όπως παρατηρούν οι επιχειρηματίες, η μείωση στην κατανάλωση είναι αισθητή, παρότι ο τζίρος της εστίασης εμφανίστηκε αυξημένος τους καλοκαιρινούς μήνες. Όπως εξηγούσε ο κ. Καββαθάς οι ανατιμήσεις στις οποίες είχε προχωρήσει ο κλάδος έως τώρα, έφταναν κατά μέσο όρο το 12-15% επομένως το υπόλοιπο ποσοστό του αυξημένου κόστους, σημειώνει, έχει απορροφηθεί από τις επιχειρήσεις.
Σε όλα τα παραπάνω, έρχεται πλέον να προστεθεί και η αύξηση του ΦΠΑ που αφορά σε μη αλκοολούχα ποτά, δηλαδή αναψυκτικά, χυμούς, κτλ. όχι ωστόσο στον καφέ που διατηρείται μειωμένος για ακόμη ένα εξάμηνο. Αυτή η εξέλιξη, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων «θα ενισχύσει το κύμα ακρίβειας» καθώς όπως υπογραμμίζει ο ίδιος «η εστίαση δεν αντέχει να απορροφήσει άλλη αύξηση».
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Οκτώβριο του 2023 η η κατηγορία «μεταλλικό νερό – αναψυκτικά – χυμοί φρούτων» εμφάνισε, σε ετήσια βάση, αύξηση κατά 14,3%, αποτελώντας μία εξ αυτών που οδηγούν την «κούρσα» των ανατιμήσεων στα τρόφιμα. Την ίδια στιγμή ο προβληματισμός των επιχειρηματιών ήταν ήδη έντονος από το ράλι ανόδου που καταγράφουν οι τιμές σε κατηγορίες όπως το ελαιόλαδο, τα λαχανικά, τα φρούτα κτλ. που αποτελούν βασικά συστατικά στα πιάτα των καταλόγων της εστίασης, όπως και συνολικά η κατηγορία των τροφίμων η οποία εμφανίζει άνοδο 9,9% σε σχέση με πέρσι.
Υπό αυτές τις συνθήκες οι επιχειρηματίες της εστίασης προετοιμάζονται για έναν δύσκολο χειμώνα, ανησυχώντας πως σε συνδυασμό με την πίεση που δέχεται το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών από την ακρίβεια, η κίνηση στα καταστήματά τους αλλά και η κατανάλωση που κάνουν όσοι τα επισκέπτονται, θα περιοριστούν περαιτέρω. Ήδη άλλωστε σημειώνουν, πως σε πολλές περιπτώσεις τα καταστήματα γεμίζουν μόνο τα Σαββατοκύριακα και ότι τις καθημερινές η κίνηση είναι ιδιαίτερα υποτονική.