Κερδίζουν συνεχώς έδαφος, εν μέσω των πληθωριστικών πιέσεων, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με όλο και περισσότερους καταναλωτές να τα επιλέγουν προκειμένου να περιορίσουν όσο το δυνατό περισσότερο τις δαπάνες τους στο σούπερ μάρκετ.
Όπως και την περίοδο της οικονομικής κρίσης έτσι και τώρα, οι καταναλωτές αντικαθιστούν στο «καλάθι» κάποια από τα επώνυμα brands που συνήθως αγόραζαν, με εκείνα που παράγονται για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, με το δικό τους εμπορικό σήμα, τα οποία συνήθως είναι φθηνότερα έναντι των αντίστοιχων επώνυμων.
Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είχε διαμορφωθεί σε επίπεδα ρεκόρ στη χώρα μας το 2014 όταν και έφτασε το 19% επί του συνόλου των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ. Το πρώτο 7μηνο του 2022 το αντίστοιχο ποσοστό έχει διαμορφωθεί στο 15,9% καταγράφοντας αύξηση 10,2% σε σχέση με το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI.
Aντίστοιχα από έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών προέκυψε ότι το 31,8% των προϊόντων που αγοράζουν οι καταναλωτές από τα σούπερ μάρκετ είναι ιδιωτικής ετικέτας, ποσοστό που αποτελεί το υψηλότερο των τελευταίων ετών στο πλαίσιο των αντίστοιχων ερευνών. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία το 31,6%των ερωτηθέντων πιστεύει ότι είναι συγκεκριμένα προϊόντα είναι χειρότερης ποιότητας, το 57,5% ίδιας ποιότητας, ενώ το 10,9% ανώτερης ποιότητας από τις επώνυμες μάρκες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι έρευνα της Ierax Analytix, η οποία είχε διενεργηθεί πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία έδειχνε ότι ήδη σε ποσοστό 46%, δηλαδή σχεδόν ένας στους δύο Έλληνες αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε σχέση με πριν από δύο χρόνια ενώ το 33% εκτιμούσε πως θα συνεχίσει να αγοράζει περισσότερα στο μέλλον.
Μεγαλύτερες ανατιμήσεις αλλά συγκριτικά χαμηλότερες τιμές
Η επιβάρυνση που υφίστανται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας λόγω των πληθωριστικών πιέσεων είναι μεγαλύτερη σε σχέση με τα επώνυμα όπως εξηγούν στελέχη της αγοράς. Κι αυτό γιατί αφενός στα επώνυμα προϊόντα, μέρος της αύξησης του κόστους μπορεί να «καλυφθεί» μέσω της μείωσης της έντασης των προσφορών, αφετέρου επειδή η αρχική τιμή των ιδιωτικής ετικέτας είναι μικρότερη.
Ωστόσο, αν και οι ανατιμήσεις που καταγράφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι συχνότερες και υψηλότερες εντούτοις η τελική τιμή τους παραμένει χαμηλότερη από τα επώνυμα, των οποίων άλλωστε επίσης οι τιμές αυξάνονται. Ενδεικτικό είναι ότι με βάση τα στοιχεία της IRI, σε βασικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας οι ανατιμήσεις έφταναν σε ποσοστό το 7,99% ενώ στα αντίστοιχα επώνυμα άγγιζαν το 6,84%. Στην τελική τιμή ωστόσο, το «καλάθι» με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθεί να είναι σημαντικά φθηνότερο.
Την ίδια στιγμή άλλωστε καταγράφεται μείωση της έντασης των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών στο ράφι, από τις επιχειρήσεις με τα επώνυμα προϊόντα, σε μία προσπάθεια από την πλευρά τους να αντεπεξέλθουν στην αύξηση του κόστους παραγωγής που έχει εκτοξευτεί τους τελευταίους μήνες.
Σύμφωνα με την IRI, το 7μηνο του 2022, στο σύνολο των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ καταγράφηκε μείωση, σε σχέση με πέρσι, των προσφορών κατά 1,4 μονάδες από το 25,9% στο 24,5%.
Τη μεγαλύτερη μείωση εμφανίζει η κατηγορία των προϊόντων για το σπίτι με 3,2 ποσοστιαίες μονάδες, ακολουθεί η κατηγορία των προϊόντων ατομικής περιποίησης και υγιεινής των οποίων το ποσοστό έπεσε από το 34,2% στο 32,1%. Τέλος μείωση μίας μονάδας εμφάνισαν οι προσφορές στα τρόφιμα, με το ποσοστό από το 24,8% πέρσι να διαμορφώνεται στα 23,8% φέτος.