Οι επαφές που ξεκίνησε αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του ο κ. Τάκης Θεοδωρικάκος με φορείς της αγοράς και το ζήτημα της ακρίβειας στο επίκεντρο, συνεχίστηκαν την Τετάρτη, με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να πραγματοποιεί συνάντηση, με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, των βιομηχανιών τροφίμων και των πολυεθνικών εταιρειών.
Υπενθυμίζεται πως ο κ. Θεόδωρικάκος θέτοντας εξαρχής ως βασικό στόχο του υπουργείου την αποκλιμάκωση των τιμών είχε αναφερθεί στην ανάγκη «συνένωσης δυνάμεων», ζητώντας, χαρακτηριστικά, από «την υγιή επιχειρηματικότητα να βάλει πλάτη».
Στο πλαίσιο αυτό, κατά τη διάρκεια της διευρυμένης, χθεσινής συνάντησης στην οποία συμμετείχαν η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων και ο Ελληνικός Σύνδεσμος Βιομηχανιών Επώνυμων Προϊόντων, ο υπουργός Ανάπτυξης, μεταξύ άλλων, κάλεσε τις βιομηχανίες και τα σούπερ μάρκετ να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και να αποκλιμακώσουν τις τιμές, ιδιαίτερα δε το φθινόπωρο, όταν ανοίγουν τα σχολεία και πολλά ελληνικά νοικοκυριά, έχουν πρόσθετα έξοδα.
Πέραν όμως του στόχου για την επιτάχυνση της αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού, ένα ακόμη ζήτημα στην παρούσα φάση, αποτελεί και η βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, όπως επεσήμανε στο CNN Greece, o Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πετάλας. Σύμφωνα με τον κ. Πεταλά ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ – τα οποία αντιπροσωπεύουν το 58% της κατανάλωσης βασικών αγαθών – είναι για τρίτο μήνα αρνητικός, παρατηρείται αποκλιμάκωση τιμών σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, με τον ίδιο να αναγνωρίζει, πάντως, πως η τάση αυτή πρέπει να συνεχιστεί και τους προσεχείς μήνες.
Προς αυτή την κατεύθυνση, το επόμενο διάστημα αναμένεται να υπάρξουν και νέες συναντήσεις, περισσότερο «εξειδικευμένες» ως προς το περιεχόμενο τους, των εκπροσώπων του οργανωμένου λιανεμπορίου με αρμόδια στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως, πως τόσο εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ όσο και της βιομηχανίας, υποστηρίζουν την ανάγκη περιορισμού των παρεμβάσεων από της πλευράς Πολιτείας, με στελέχη της αγοράς να έχουν ασκήσει μάλιστα έντονη κριτική σχετικά με το μεγάλο χρονικό διάστημα ισχύος των υφιστάμενων έκτακτων μέτρων, με κυριότερο, εκείνο που αφορά στο πλαφόν του περιθωρίου κέρδους.
Η πορεία των τιμών τον Ιούλιο
Σε ό,τι αφορά την πορεία των τιμών τον Ιούλιο, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε το ΙΕΛΚΑ, από τις συνολικά 23 κατηγορίες προϊόντων που εξετάζει στα σούπερ μάρκετ, σε 13 εξ αυτών οι τιμές μειώθηκαν σε σχέση με τον Ιούλιο του 2023, ωστόσο σε 10 κατηγορίες οι αυξήσεις συνεχίστηκαν. Μεσοσταθμικά, με βάση τα ίδια στοιχεία, οι τιμές καταγράφονται μειωμένες κατά -1,56%.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις σε σύγκριση με πέρσι, καταγράφηκαν σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-7,34%), απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-6,77%) και χαρτικά, καλλυντικά, είδη προσωπικής υγιεινής (-6,32%). Στον αντίποδα, οι τιμές αυξήθηκαν περαιτέρω σε φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+5,90%), ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη (+5,11%), τρόφιμα παντοπωλείου (+3,65%), οινοπνευματώδη ποτά (+3,21%), μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+3,01%).