Σε ευρεία σύσκεψη με εκπροσώπους της αγοράς για την πορεία των τιμών προχωρά την Τετάρτη η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης ενώ η ακρίβεια «καλπάζει», οι ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά είναι συνέχεις και το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών πιέζεται ασφυκτικά.

Όπως προανήγγειλε μιλώντας στον ΑΝΤ1 ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, στη σύσκεψη θα συμμετάσχουν τόσο εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, όσο και χονδρέμποροι αλλά και παραγωγοί τροφίμων.

«Ο σκοπός μας είναι να δούμε τι πραγματικά είναι αύξηση που δεν μπορεί να αποφευχθεί, για να έχουμε μία πραγματική εικόνα συμφωνημένη με όλη την αγορά, ποια είναι η λογική αύξηση – τηρουμένων των αυξήσεων στην ενέργεια, τα καύσιμα, τις εισαγόμενες πρώτες ύλες κτλ – και τι παραπάνω από αυτό θεωρείται πλέον υπερβολικό» σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης.

Παράλληλα ο υπουργός Ανάπτυξης σημείωσε ότι στο «μικροσκόπιο» των ελέγχων της ΔΙΜΕΑ, τις τελευταίες δύο εβδομάδες έχει μπει, το φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί να μειώνεται η ποσότητα στις συσκευασίες και η τιμή να διατηρείται η ίδια, για τα προϊόντα εκείνα στα οποία έχει θεσπιστεί πλαφόν στο περιθώριο κέρδους.

«Στα προϊόντα που έχουμε θεσπίσει ανώτατο πλαφόν κέρδους, κάποιοι θα έλεγα «πονηροί» προσπάθησαν να προσπεράσουν τη διάταξη του πλαφόν, με αυτό το «κόλπο». Είναι παράνομο, καθώς το πλαφόν έχει μπει σε μοναδιαίο κόστος, δηλαδή μετράει την ποσότητα και οι έλεγχοι που κάνουμε με τη ΔΙΜΕΑ εδώ και δύο εβδομάδες είναι εστιασμένοι σε αυτό ακριβώς» τόνισε ο κ. Γεωργιάδης προσθέτοντας ότι:

«Οι έλεγχοι συνεχίζονται, όταν έχουμε πορίσματα των ελέγχων επίσημα θα τα ανακοινώσουμε».

Σημειώνεται ότι το παραπάνω φαινόμενο αποτελεί μία τάση που διεθνώς περιγράφεται με όρο «shrinkflation» από τη σύνθεση των αγγλικών λέξεων: shrink (συρρικνώνω) και inflation (πληθωρισμός).

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών, Γιώργος Λεχουρίτης σε προηγούμενο ρεπορτάζ του CNN Greece είχε παραθέσει μάλιστα ενδεικτικά παραδείγματα προϊόντων που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ και σύμφωνα με όσα έχουν καταγγείλει καταναλωτές στο ΙΝΚΑ, υπάρχουν αλλαγές στην ποσότητα μέσα στις ίδιες συσκευασίες, ενώ οι τιμές τους παραμένουν ίδιες και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και αυξημένες.

Αναλυτικά, σύμφωνα με τον κ. Λεχουρίτη παρατηρείται σε τρόφιμα:

  • κρουασάν από 90 γραμμ. σε 70 γραμμ.
  • παξιμάδια από 1 κιλό σε 800 γραμμ.
  • γιαούρτι από 250 γραμμ. σε 220 γραμμ. ή από 200 γραμμ. σε 180
  • βούτυρο από 250 γραμμ. σε 200 γραμμ. ή από 500 γραμμ. σε 450 γραμμ.
  • μαργαρίνη από 200 γραμμ. σε 170 γραμμ.
  • συσκευασμένο ψωμί από 1 κιλό σε 850 γραμμ.
  • συσκευασμένα φρούτα από 1 κιλό, 800 γραμμ.
  • αλκοολούχα ποτά από 750 ml σε 700 ml ή και 650 ml ή ακόμη και με λιγότερη ποσότητα αλκοόλ.

Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία και σε προϊόντα για το σπίτι, ακόμη και σε τροφές για σκύλους και για γάτες.

  • χαρτί υγείας από 1,2 κιλά σε 1 κιλό
  • οδοντόκρεμα από 120 ml σε 100 ml
  • απορρυπαντικά από 90 μεζούρες σε 75 μεζούρες
  • ζωοτροφές από 2 κιλά σε 1,8 κιλά ή από 1 κιλό σε 800 γραμμ.