Έως και 41 λεπτά το λίτρο φτηνότερα θα κοστίζει από 1.1.2025 το αγροτικό πετρέλαιο diesel στους Έλληνες παραγωγούς. Με τη νέα διάταξη (άρθρο 39) στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ορίζεται -σε μόνιμη βάση πλέον- ότι «για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων (…) που χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία, καθορίζεται, από το έτος 2025 και εφεξής, μηδενικός συντελεστής ειδικού φόρου κατανάλωσης, ανά χιλιόλιτρο».
Όπως προκύπτει από τη διάταξη, η επιδότηση δεν θα δίδεται στην αντλία. Οι αγρότες θα αγοράζουν στην λιανική τιμή πώλησης από το πρατήριο, όπως και σήμερα. Μετά την αγορά όμως, «ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης που καταβάλλεται κατά την κατανάλωση του ως άνω προϊόντος επιστρέφεται». Υπενθυμίζεται ότι ο ΕΦΚ στο ντίζελ κινητήρων εσωτερικής καύσης ανέρχεται σε 410 ευρώ ανά 1.000 λίτρα, αλλά η απαλλαγή των αγροτών είχε καταργηθεί επί ΣΥΡΙΖΑ.
Από την άλλη, όπως κατατέθηκε η διάταξη, ο νόμος δεν προβλέπει δυνατότητα προκαταβολής του ειδικού φόρου στους δικαιούχους.
Για τη διαδικασία επιστροφής μετά την αγορά, ο νόμος παραπέμπει σε κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης, που εκδίδεται μετά από εισήγηση του διοικητή της ΑΑΔΕ. Αυτή θα καθορίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία χορήγησης της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης, τους χρόνους επιστροφής, τα δικαιούχα επιστροφής πρόσωπα, τα κριτήρια για τον προσδιορισμό των ποσοτήτων πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων για τις οποίες υπολογίζεται η επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης, η αρμόδια για την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης αρχή κλπ.
Ανακύπτουν όμως έτσι και «γκρίζες ζώνες». Όπως διευκρινίζουν από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, οι αγρότες θα προσκομίζουν τα τιμολόγια αγοράς του πετρελαίου, μέσω διαδικασίας που θα καθοριστεί με την Υπουργική Απόφαση.
Συνεπώς θα απαλλάσσεται μεν η ποσότητα που κατανάλωσε κάθε αγρότης, αλλά μόνο αν υπάρχουν τιμολόγια. Από την άλλη, θα μπαίνουν και κριτήρια που θα περιορίζουν το ύψος των απαλλασσομένων ποσοτήτων.
Από τα παραπάνω προκύπτει και ότι αν κάποιοι έχουν ίδιες εκτάσεις (στρέμματα) και είδος καλλιέργειας (πχ βαμβάκι ή σιτάρι κλπ) δεν θα παίρνουν αυτομάτως ίδια επιδότηση, αλλά ανάλογη με τις ποσότητες που αγόρασαν, αν είχαν διαφορετικές καταναλώσεις. Μεγαλύτερη επιδότηση θα παίρνει έτσι όποιος έχει μεγαλύτερη δραστηριότητα. Αλλά και αυτό εξαρτάται και από τον ενδεχόμενο «κόφτη» που θα τεθεί.
Η Υπουργική Απόφαση θα καθορίζει και αν η επιστροφή του ΕΦΚ που έχουν πληρώσει μέσα σε κάθε έτος, θα γίνεται τμηματικά, ή αν θα μπορεί η διαδικασία να μένει ανοικτή όλο το χρόνο. Πέρυσι και φέτος γινόταν σε εξάμηνη βάση, καθώς οι μεγαλύτερες ανάγκες καταγράφονται την άνοιξη. Ωστόσο οι γεωργικές εργασίες ή χρήσεις εκτείνονται όλο το χρόνο (θερμοκήπια κλπ). Μένει ανοικτό αν αυτό μπορεί να αλλάξει.
Σε κάθε περίπτωση, το ποσό επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης θα μένει ανεκχώρητο και ακατάσχετο, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης. Δεν θα υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν θα δεσμεύεται και δεν θα συμψηφίζεται με βεβαιωμένες ληξιπρόθεσμες ή μη οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία, τις τράπεζες κλπ.
Επιπλέον, δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Για την αποφυγή λαθροχειρίας ή λαθρεμπορίας, με την κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που εκδίδεται κάθε έτος, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., θα καθορίζεται και ο τρόπος ελέγχου της νόμιμης χρήσης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων για το οποίο χορηγείται επιστροφή του φόρου, καθώς και κάθε σχετικό θέμα για την εφαρμογή του μέτρου.