Προς πολλές κατευθύνσεις απλώνει… καλώδια ο ΑΔΜΗΕ με τα εγχώρια και διεθνή έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων να φορτσάρουν, με απώτερο στόχο η Ελλάδα να καταστεί δίοδος μεταφοράς πράσινης ενέργειας, γεγονός που εφόσον επιτευχθεί, πέρα από τα οικονομικά οφέλη θα διευρύνει και το γεωπολιτικό αποτύπωμα της χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό, ανεβάζει ρυθμούς ο ΑΔΜΗΕ με τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις στην νησιωτική χώρα να… ρίχνουν άγκυρα εντός του 2025, σε πρώτη φάση.
Δύο από τα σημαντικότερα έργα εγχώριων ηλεκτρικών διασυνδέσεων, της Κρήτης και των Κυκλάδων ολοκληρώνονται το 2025. Ακολουθούν τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και το βάρος της επενδυτικής δραστηριότητας – καθώς ολοκληρώνονται τα εγχώρια projects – μετατοπίζεται προς τις διεθνείς διασυνδέσεις, με Ιταλία και Γερμανία σε γραμμή υψηλής τάσης με την Ελλάδα.
Ποιοι μπαίνουν στην πρίζα
Ο πρόεδρος και CEO του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, επεσήμανε στο στούντιο του «Οικονομικού Ταχυδρόμου», στο πλαίσιο της 88η ΔΕΘ, πως τα κυριότερα έργα που τρέχουν αυτή την περίοδο, αφορούν το ελληνικό ενεργειακό σύστημα και συγκεκριμένα την διασύνδεση των ελληνικών νησιών.
Πιο συγκεκριμένα, ξεκινάει η δεύτερη φάση του σχεδιασμού για τα ηλεκτρικά συστήματα ΒΑ Αιγαίου, ενώ μέσα στον Σεπτέμβριο-αρχές Οκτωβρίου θα βγει ο σχεδιασμός για τη διασύνδεση Πελοποννήσου με Δωδεκάνησα.
Το καλώδιο Αττική – Κρήτη θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2024, θα ξεκινήσει δοκιμαστικά η λειτουργία του στις αρχές του 2025 και θα είναι απολύτως λειτουργικό μέσα στο καλοκαίρι του 2025, ενώ στα τέλη του 2025 – αρχές 2026 μπαίνει στην πρίζα και το μεγαλύτερο μέρος των Κυκλάδων.
Ιταλία
Σε ό,τι αφορά τις διεθνείς διασυνδέσεις, είπε ότι «είμαστε σε συμφωνία με τον Διαχειριστή της Ιταλίας για τη δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας, ωριμάζουμε τη δεύτερη διασύνδεση με Αλβανία ενώ ολοκληρώθηκε η διασύνδεση με τη Βουλγαρία».
Η νέα διασύνδεση με την Ιταλία, project με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2031, θα υλοποιηθεί με Σύνδεσμο ΣΡ διπολικής διαμόρφωσης με τεχνολογία μετατροπέων πηγής τάσης και επιστροφή μέσω θαλάσσης (για το σκοπό αυτό προβλέπεται εγκατάσταση σταθμών ηλεκτροδίων εκατέρωθεν της υποβρύχιας διασύνδεσης σε Ελλάδα και Ιταλία αντίστοιχα) ή εναλλακτικά μέσω μεταλλικού αγωγού επιστροφής.
Παράλληλα, η νέα διασύνδεση θα έχει ονομαστική ικανότητα μεταφοράς 1000 MW αυξάνοντας την συνολική καθαρή ικανότητα μεταφοράς μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας στα 1500 MW. Το υποβρύχιο μήκος της διαδρομής εκτιμάται συνολικά σε 220 km και το μήκος της όδευσης των υπογείων τμημάτων σε Ελλάδα και Ιταλία σε 55 km.
Το project – μαμούθ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Γερμανίας
Σε σχέση με το καλώδια Ελλάδας – Γερμανίας, συνομιλίες, ως γνωστόν, διεξάγονται και ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και τον Γερμανό Διαχειριστή για την ανάπτυξη της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης ανάμεσα στις δύο χώρες, βάσει του project Green Aegean Interconnector.
Το καλώδιο θα ξεκινά από την Ήπειρο και θα διασχίζει υποθαλάσσια την Αδριατική, ώστε να προσαιγιαλωθεί στα παράλια της Σλοβενίας. Από εκεί θα ξεκινά το χερσαίο τελικό τμήμα του, το οποίο θα διατρέχει την Αυστρία, για να καταλήξει στη Νότια Γερμανία. Η αρχική δυναμικότητα του έργου θα είναι 3.000 MW.
«Χωρίς διαδρόμους από τις πύλες της Ευρώπης προς το κέντρο δεν μπορεί να υλοποιηθεί η στρατηγική να έρχεται πράσινη ενέργεια στην Ευρώπη από άλλες περιοχές», είπε για τη σημασία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Γερμανίας.
Πύλη εξαγωγής πράσινης ενέργειας
Για την Ελλάδα σημαίνει 2 πράγματα, εξήγησε ο ίδιος: Θα εξάγεται περισσότερη πράσινη ενέργεια, θα κατασκευαστούν περισσότερα υπεράκτια αιολικά πάρκα –εθνικής σημασίας έργο- και δεύτερο ότι ο ρόλος μας ως πύλης θα οριστικοποιηθεί με έναν τέτοιο μεγάλο ενεργειακό διάδρομο.
Tην σημασία των διασυνδέσεων ανέδειξε και ο Ρόμπερτ Χάμπεκ, αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομικών Υποθέσεων και Προστασίας του Κλίματος της Γερμανίας, μιλώντας στο στούντιο του ΟΤ, στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ.
Θετικό σινιάλο από Χάμπεκ
Αναφερόμενος στα δίκτυα, ο κ. Χάμπεκ τόνισε ότι η Ελλάδα χρησιμοποιεί μεγάλες ποσότητες ΑΠΕ, όπως επίσης και η Γερμανία: «Βλέπουμε τα πλεονεκτήματα αυτής της προσέγγισης, και θέλουμε να μάθουμε ο ένας από τον άλλον».
Υπογράμμισε επίσης τη σπουδαιότητα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων στην Ευρώπη, τονίζοντας ότι μπορεί να υπάρξουν ενεργειακές συνεργασίες και να δημιουργηθούν δίκτυα που θα συνδέουν τη βόρεια Ευρώπη με τη νότια, αλλά και την Αφρική και την αραβική χερσόνησο.