Δευτέρα, 3 Μαρτίου, 2025
11 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

10 ταινίες που ανάγκασαν τα βραβεία Όσκαρ να αλλάξουν τους κανονισμούς τους

Πρέπει να διαβάσετε

Ήδη από την πρώτη απονομή των βραβείων Όσκαρ το 1929, η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών είχε ορίσει πλήθος κανονισμών που ρύθμιζαν ποιες ταινίες και ποια άτομα μπορούν να είναι υποψήφια, πότε, πως και γιατί.

Η κινηματογραφική βιομηχανία, όμως, αλλάζει γρήγορα, με αποτέλεσμα να αλλάζουν κάθε τόσο και οι κανονισμοί των Όσκαρ. Ιδού 10 ταινίες που προκάλεσαν τέτοιες αλλαγές, σύμφωνα με το Collider.

«Dreamgirls» (2006) και «Enchanted» (2007)

Άλλαξαν την κατηγορία Καλύτερου Πρωτότυπο Τραγούδι

Στην απονομή του 2007, η ταινία «Dreamgirls» είχε καταλάβει τις τρεις από τις πέντε υποψηφιότητες στην κατηγορία Καλύτερο Πρωτότυπο Τραγούδι. Το ίδιο συνέβη και το 2008 με την ταινία «Enchanted». Καμία όμως δεν κατάφερε να κερδίσει, πιθανότατα επειδή οι ψήφοι μοιράστηκαν ανάμεσα στα διαφορετικά τραγούδια της ίδιας ταινίας, επιτρέποντας σε άλλες ταινίες να κερδίσουν (οι «An Inconvenient Truth» και «Once», αντίστοιχα). Αυτή η «αδικία» οδήγησε σε αλλαγή του κανονισμού από το 2009 και μετά, ώστε μια ταινία να μπορεί να λάβει το πολύ δύο υποψηφιότητες στη συγκεκριμένη κατηγορία.

«O.J: Made in America» (2016)

Άλλαξε την κατηγορία Καλύτερο Ντοκιμαντέρ

Η κατηγορία Καλύτερο Ντοκιμαντέρ εισήχθη στην απονομή του 1942, και όλα κυλούσαν ομαλά μέχρι την απονομή του 2016, όταν κέρδισε το ντοκιμαντέρ «O.J: Made in America». Μια σχεδόν οκτάωρη (!) ταινία, που κυκλοφόρησε και ως μίνι σειρά πέντε επεισοδίων και καταγράφει την άνοδο και την πτώση του Ο. Τζ. Σίμπσον, του οποίου η δίκη για τους φόνους της πρώην συζύγου του και του φίλου της δίχασε τις ΗΠΑ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε διάρκεια ταινία που έχει κερδίσει ποτέ Όσκαρ – και μάλλον θα διατηρήσει το ρεκόρ της, καθώς έκτοτε η Ακαδημία έχει απαγορεύσει σε μίνι σειρές να διεκδικούν το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ.

«The Elephant Man» (1980)

Δημιούργησε την κατηγορία Καλύτερο Μακιγιάζ

Η σκηνοθεσία του Ντέιβιντ Λιντς και η ερμηνεία του Τζον Χερτ κάνουν την ταινία κλασική, αλλά όταν κυκλοφόρησε στις αίθουσες, ο λόγος που ο «Άνθρωπος Ελέφαντας» προκάλεσε αίσθηση ήταν το μακιγιάζ και τα προσθετικά που επιμελήθηκε ο Κρίστοφερ Τάκερ. Αφού η Ακαδημία αντιμετώπισε αντιδράσεις επειδή δεν αναγνώρισε την εκπληκτική δουλειά του Τάκερ, αναγκάστηκε να δημιουργήσει την κατηγορία του Καλύτερου Μακιγιάζ (που πλέον ονομάζεται Καλύτερο Μακιγιάζ και Χτένισμα) από το 1981, με πρώτο νικητή το «An American Werewolf in London». Ο Κρίστοφερ Τάκερ δεν έλαβε ποτέ υποψηφιότητα για Όσκαρ.

«The Westerner» (1940)

Άλλαξε τις κατηγορίες υποκριτικής

Το συγκεκριμένο γουέστερν με τον Γκάρι Κούπερ και τον Γουόλτερ Μπρέναν χάρισε στον δεύτερο το τρίτο του Όσκαρ Β’ ανδρικού ρόλου στην απονομή του 1941. Αν λάβει κανείς υπόψιν ότι η κατηγορία εισήχθη για πρώτη φορά στην απονομή του 1937, συμπεραίνει ότι ο Μπρέναν είχε κερδίσει τρεις φορές σε πέντε χρόνια! Λέγεται ότι οι εκπληκτικές οσκαρικές επιδόσεις του Μπρέναν οφείλονταν στην υποστήριξη του σωματείου των κομπάρσων. Από την επόμενη χρονιά λοιπόν η Ακαδημία αποφάσισε να μην επιτρέπει στους κομπάρσους να ψηφίζουν. Ο Μπρέναν δεν ξανακέρδισε Όσκαρ…

«A Midsummer Night’s Dream» (1935)

Άλλαξε την ψήφο σε ανεπίσημους υποψήφιους για όλες τις κατηγορίες

Το αξιοσημείωτο με αυτή την κινηματογραφική μεταφορά του σαιξπηρικού έργου είναι ότι ο διευθυντής φωτογραφίας της, Χαλ Μορ, κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης φωτογραφίας χωρίς να είναι υποψήφιος. Αυτό συνέβη επειδή πολλοί ψηφοφόροι έγραψαν οι ίδιοι το όνομά του στο ψηφοδέλτιο, κάτι που η Ακαδημία δεν απαγόρευε μέχρι τότε. Από φόβο όμως ότι στο μέλλον τέτοιοι ψήφοι θα εξαγοράζονται, αποφασίστηκε να μην επιτρέπεται να ψηφίσει κανείς άτομο που δεν είναι επισήμως υποψήφιο.

«La La Land» (2016) και «Moonlight» (2016)

Άλλαξαν τα πρωτόκολλα που αφορούν τους φακέλους με τους νικητές

Το μεγαλύτερο φιάσκο στη σύγχρονη ιστορία των Όσκαρ δεν είναι άλλο από το μπέρδεμα στην απονομή του 2017, όταν το «La La Land» ανακοινώθηκε λανθασμένα ως νικητής στην κατηγορία Καλύτερη Ταινία από τους παρουσιαστές του βραβείου Φέι Ντάναγουεϊ και Γουόρεν Μπίτι – ενώ πραγματικός νικητής ήταν το «Moonlight». Τι είχε συμβεί; Ένας από τους συνεργάτες της PricewaterhouseCoopers, της λογιστικής εταιρείας που χρησιμοποιεί η Ακαδημία για την καταμέτρηση των ψήφων, παρέδωσε κατά λάθος στον Μπίτι τον φάκελο που είχε ήδη χρησιμοποιηθεί στην κατηγορία Α’ γυναικείου ρόλου (όπου είχε κερδίσει η Έμα Στόουν με το «La La Land»). Μετά από αυτό το σκάνδαλο, η Ακαδημία εφάρμοσε νέα πρωτόκολλα για τον χειρισμό των φακέλων και για τους λογιστές της PwC σε μελλοντικές τελετές.

«Chicken Run» (2000)

Δημιούργησε την κατηγορία Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων

Η ταινία «Οι κότες το ‘σκασαν» έγινε η πιο κερδοφόρα ταινία stop-motion όταν κυκλοφόρησε και αναγνωρίστηκε από τους κριτικούς ως μία από τις καλύτερες ταινίες στο είδος «απόδραση από τη φυλακή». Είχε γίνει σοβαρή συζήτηση για πιθανή υποψηφιότητά της στην κατηγορία Καλύτερη Ταινία για τα Όσκαρ του 2001, αλλά αυτό τελικά δεν συνέβη. Οδήγησε όμως την Ακαδημία να θεσπίσει την κατηγορία Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων, με το «Shrek» να γίνεται ο πρώτος νικητής της στο 2002.

«The Dark Knight» (2008)

Άλλαξε την κατηγορία Kαλύτερη Tαινία

Την πιο καθοριστική αλλαγή στους κανονισμούς των Όσκαρ επέφερε ο «Σκοτεινός Ιππότης» του Κρίστοφερ Νόλαν. Με κοινό και κριτικούς να μιλούν για την καλύτερη ταινία με υπερήρωες που γυρίστηκε ποτέ, θεωρήθηκε «έγκλημα» η παράλειψή της από την κατηγορία Καλύτερη Ταινία στις υποψηφιότητες. Επειδή μέχρι τότε οι υποψήφιες ταινίες ήταν μόνο πέντε, και η Ακαδημία δυσκολευόταν να χωρέσει τέτοια μπλοκμπάστερ στην πεντάδα, αποφάσισε από την επόμενη χρονιά να τις… διπλασιάσει. Μέχρι και δέκα ταινίες μπορούν πλέον να είναι υποψήφιες για το κορυφαίο βραβείο, απόφαση που άλλαξε εντελώς το παιχνίδι…

Πηγήcnn.gr

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα